Конспекти уроків


                        Конспект уроку з історії України для 8 класу

Практичне заняття: Військове мистецтво, традиції та побут українського козацтва.
Мета: закріпити знання про причини виникнення українського козацтва та особливості військово-політичної організації Запорізької Січі та його значення; визначити особливості військового мистецтва українського козацького війська, вчити учнів описувати характерні риси козацьких традицій і побуту;    розвивати вміння учнів самостійно досліджувати історичні джерела, виділяти необхідну інформацію, аналізувати, систематизувати та узагальнювати її для пошуку відповідей на поставлене запитання;  виховувати повагу та гордість до історичного минулого нашого народу.

Обладнання: підручник, атлас з історії України, мультимедійна презентація, відеоматеріали, підготовлені учителем до практичного заняття, роздатковий практичний листок.

Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.                                                                                  

Очікувані результати:
Учень/ учениця:
·    на основі аналізу різноманітних історичних джерел оцінює особливості військового мистецтва українського козацького війська;
·    аналізує різноманітні історичні джерела;
·    описує побут, військове мистецтво, традиції та звичаї козаків.                                                                                                                                                                               



Хід уроку.

Було колись – в Україні,
Ревіли гармати;
Було колись - запорожці 
Вміли панувати.
Панували, добували
І славу, і волю;
Минулося-осталися
Могили на полі.
     Т. Шевченко.
(Уривок із поеми «Іван Підкова»)
(Слайд 1)

І. Організація навчальної діяльності.  Вчитель нагадує особливості і правила роботи, яких необхідно дотримуватись на практичному занятті.                                        
  ІІ. Актуалізація опорних знань. 
Бесіда за запитаннями.
1) До складу яких держав входили українські землі на початку ХVІІ ст.?
2) Коротко охарактеризуйте становище українського населення під владою іноземних держав?
3) Якої шкоди завдавали українським землям турецько-татарські набіги?
4) Визначте, який  гетьман зображений на портреті? (Слайд 2)
5) Пригадайте, які події пов’язані із ім’ям цього діяча?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Робота з епіграфом. (слайд 1)  
Завдання:  прочитайте епіграф. Поясніть, як ви розумієте зміст слів Т. Шевченка. (Відповіді учнів). 
Вчитель. Українське козацьке військо було і є взірцем лицарських чеснот захисника і героїчної любові до Батьківщини.                                                                                  
 ІV. Проведення практичного заняття.
План роботи.
  1. Зовнішність та основні риси характеру козаків.
- робота із візуальним джерелом (слайд 3 - зовнішній вигляд козаків) - словесний опис козаків вчителем та учнями
Вчитель. Про характер козаків краще всього розповість український  народ через фольклор, а саме через прислів’я і приказки. Але перед тим, як розпочати їх аналізувати, давайте зробимо у своїх практичних листках невеличку так звану «розминку» і виконаємо завдання 1-2.
Звернення учнів до роботи в практичному листку
Завдання 1-2 виконують самостійно протягом 1,5-2 хвилин.
Далі спочатку працюємо класом над поясненням прислів’їв на слайдах 4-5.  а потім учні самостійно у своїх листках на слайдом 6.
Усі разом усно (слайд 4-5)
- Або волю добути, або дома не бути.
- А шо козакові треба: степу, хліба й неба!
- Більше разу не вмирати.
- В бою козак себе славить не на язиці пилюкою, а конем та шаблюкою
- Звання козацьке, а життя собацьке.
- Козак на пічі – ворог Січі
- Козак дружбу знає: в біді коня не покидає
- Козаку зібратись- тільки підпоясатись
- Коли всім народом дмухнути, то ураган буде
- Легше вовком орати, ніж козаком проти козака воювати.
- Що в бою взято, то свято.
 - Моя хатина в сирій землі домовина!
- Наш Луг – Батько, а Січ – Мати – от де треба помирати.
- Не той козак, що за водою пливе, а той, що проти води.
- Сам загибай, а братчика виручай
- У козака життя коротке, а слава вічна
Самостійно у практичних листках (слайд 6)
- Або мед п’є, або кайдани тре.
- Без гетьмана військо гине.
- Добрий козак баче, де отаман скаче.
- Козак у дорозі, а надія в Бозі.
- Козача потилиця панам-ляхам не хилиться.
- Не той козак, що поборов, а той, що вивернувся.
2.  Військова майстерність козаків
Перегляньте відео і дайте відповіді на питання (слайд 7-8-9) (Відео посилання : https://www.youtube.com/watch?v=qL1Vg0F_qcw&feature=youtu.be)
Учні дають відповіді на запитання у  роздаткових практичних листках
1. Які прийоми ведення бою були характерними для козаків на суші і воді?
2. Яку зброю використовували козаки?
3. Що вам відомо про козацьку розвідку?

3. Традиції та побут козаків.
Робота з підручником (коментоване читання та виконання завдань до них)
Опрацювавши документи підручника с. 98 - 102 учні виписують у практичний листок 3-5 найцікавіших фактів з життя козаків.
V. Узагальнення та систематизація навчального матеріалу.
-                     Метод «незакінченого  речення»
-                      «Сьогодні я дізнався…»
-                     «Я навчився…»
-                     «Я зрозумів…»
-                     Збір практичних листків з подальшою їхньої перевіркою для оцінювання
VІ. Домашнє завдання. Складіть твір за темою «Трьохденна поїздка до запорозьких козаків».
      VІІ. Релаксація за наявності 2-3 хвилин до дзвінка відео фрагмент «українська козацька пісня в оригінальному тогочасному виконанні»
                                   https://youtu.be/RD4GM6H-xrs?t=128

Немає коментарів:

Дописати коментар